بررسی روند تاریخی سینمای دفاع مقدس(سینمای جنگ ایران)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده محمدرضا تقوی فرد
- استاد راهنما محمد شهبا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
سینما پس از اختراع در سال 1895به سرعت جذابیت اولیه خود را از دست داد وخیلی زود پای داستان به سینما گشوده شد وپس از آن تجربیات فیلم سازان که گریفیث سر آمد آنها شناخته می شود سینمای هنری را پدید آورد.رشد اولیه سینمای هنری با جنگ جهانی اول (1919تا 1914)همراه شد و این امر ریشه خدمات وتاثیرات متقابل سینما وجنگ شد و در ادامه جنگ جهانی دوم به وقوع پیوسته و پیامد آن جنگ سردرا به دنبال داشت.به این ترتیب ژانر جنگ جزو نخستین گونه های سینمایی بود که مفهوم عینی پیدا کرد و با تولیدات فراوان مخاطبان بسیاری را در بر گرفت . در ایران نیز جنگ جهانی اول و دوم منجربه تغییرات داخلی نظیر کودتای نظامی واشغال متجاوزانه شد ولی سینمای نو پای ایران که عملا از سال 1309خورشیدی دست به کار تولید فیلم شده بود در سال های (1327-1316) و همزمان با جنگ جهانی دوم مبهوت ومسکوت ماند و پس از این سکوت 11ساله نیز نتوانست در ژانر جنگی ورود موقتی داشته و به مشکلات جامعه آن روز بپردازد و در عوض متناسب با شرایط حاکمیتی آن زمان دچار پدیده فیلمفارسی شد و این روند تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی (1357)و حتی بعد از آن ادامه یافت . آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (1359)نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران پدید آورد به گونه ای که سینمای ایران نه تنها برخلاف دوران جنگ جهانی دوم مسکوت نماند ،بلکه با شرافت و قدرت در عرصه دفاع مقدس حاضر شد و ژانر سینمای جنگی ایران را به منصه ظهور گذاشت ، در حالی که این رویکرد بد تعمیق تولیدات سینمایی نیز بسیار مثمرثمربود . بنابراین سینمای جنگی ایران که پیش از دفاع مقدس به حساب نمی آید را می توان در سه دهه متبلور یافت و با جرات ژانر جنگی ایران را سینمای دفاع مقدس نام نهاد . این پژوهش به بررسی روند تاریخی سینمای دفاع مقدس پرداخته وحقایق موجود در سه دهه 60تا 80 (1390-1358) خورشیدی را بیان می کند .
منابع مشابه
دفاع مقدس در گذر از سینمای ایران
پژوهش حاضر، تبلور دفاع مقدس را در سینمای ایران، بین سالهای 1360 تا 1385 از نظر جامعهشناسیِ هنر مورد بررسی قرار میدهد. چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه مکمل، بازتاب و شکلدهی، استوار است که طبق آن هنر بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکلدهی به افکار عمومیِ اجتماع، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیقترِ ساختار و کارکرد آثار سینماییِ دفاع مق...
متن کاملتحولات بازتاب جنگ در سینمای ایران
در این مقاله سعی شده است که به این سؤال پاسخ داده شود؛ « بازتاب جنگ در سینمای ایران چگونه بوده و چه سیر تحولی را طی کرده است؟» بنابر دیدگاه نیکلاس پرونای فرض شده است که چند سال پس از پایان جنگ و در اثر تغییر شرایط اجتماعی دیدگاه جامعه نسبت به جنگ تغییر میکند و یا امکان بیان رویکردهای جدید به وجود میآید. بنابراین نظریه رویکرد فیلمهای سینمای جنگ ایران در دههی 80، متفاوت از رویکرد فیلمهای جنگ...
متن کاملجنگ جهانی اول و چگونگی بازنمایی آن در سینمای ایران
رویدادهای مربوط به جنگ جهانی اول در ایران و نتایج اجتماعی و سیاسی آن همواره مورد توجه هنرمندان ایرانی معاصر بوده است که در این میان سینمای داستانی ایران تنها چند دهه است که ساخت فیلمهای تاریخی با موضوع ایران در جنگ جهانی اول را تجربه میکند. این تحقیق میکوشد نخست با تحلیل رابطه سینما و تاریخ از منظر رابرت ای رُوزِنستون، ویژگیهای پژوهشی این نوع آثار سینمایی و چگونگی دستیابی به نوعی تحلیل تار...
متن کاملتحولات بازتاب جنگ در سینمای ایران
در این مقاله سعی شده است که به این سؤال پاسخ داده شود؛ « بازتاب جنگ در سینمای ایران چگونه بوده و چه سیر تحولی را طی کرده است؟» بنابر دیدگاه نیکلاس پرونای فرض شده است که چند سال پس از پایان جنگ و در اثر تغییر شرایط اجتماعی دیدگاه جامعه نسبت به جنگ تغییر می کند و یا امکان بیان رویکردهای جدید به وجود می آید. بنابراین نظریه رویکرد فیلم های سینمای جنگ ایران در دهه ی 80، متفاوت از رویکرد فیلم های جنگ...
متن کاملبررسی مفاهیم صلح وخشونت در سینمای دفاع مقدس
پژوهش حاضر، با در نظر گرفتن سینما، به عنوان تأثیر گذارترین ابزار یادگیری مشاهدهای، و انتخاب ژانر دفاع مقدس، به عنوان مهمترین گونه سینمای ملی، مفاهیم صلح و خشونت را بررسی کرده است. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، دو فیلم از هر دهه (از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تاکنون) که جمعاً شش فیلم را شامل است، برگزیده و توسط سیاهه نشانگان صلح و خشونت پژوهشگر ساخته، محتوای فیلمها را ا...
متن کاملتصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس
با توجه به اهمیت و نقش دفاع مقدس و سینمای منتسب به آن در ارائه تصویر «خود» و «دیگری» و تأثیر آن در بازسازی هویت ملی، تحقیق حاضر درصدد شناخت تصویر ارائهشده از دشمن و تحول آن در سه دهه اخیر است. برای دستیابی به این هدف، به بررسی مفهوم و نظریههای بازنمایی از دیدگاه ریچارد دایر و استوارت هال پرداخته شده است. در ادامه، دیدگاههای صاحبنظران تئوری هویت به عنوان مکمل نظریات هال، مطرح میشود. برای گر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023